Shopper Marketing (Tüketici Pazarlaması) ve Digiboard

Share Button

Digiboard’la Satış noktasında iletişimin tam zamanı!

Yaşam tarzı, teknoloji ve zaman içerisindeki gelişmelerle birlikte pazarlama anlayışı da değişiyor. Günümüzde, satış noktasında pazarlama yönetimi büyük önem taşıyor ve özellikle FMCG sektörünün önde gelen firmaları gün geçtikçe satış noktasında tüketiciye ulaşmak için daha fazla pazarlama bütçesi ayırıyor, Farklılaşmak, satış noktasına ve ‘shopper’a(alışverişçiye)’  yönelik özel projeler geliştirmek için Türkiye’nin ve dünyanın önde gelen pek çok FMCG (Hızlı dayanıklı tüketim malları), Teknoloji, Otomotiv, Bankacılık ve Telekom şirketleri Digiboard ile çalışıyor.

Shopper marketing (Tüketici pazarlaması) nedir?

Shopper marketing, dünyada yirmi yıla yakın bir geçmişe sahip olmasına rağmen, Türkiye’de yeni bir kavram. Shopper marketing, satın alma sürecindeki en önemli oyuncuya yani ‘shopper’a’(alışverişçiye) , seslenen bir pazarlama yöntemi.

Son yıllarda satış noktasında pazarlama giderek daha da önem kazanıyor.

Bunun en önemli nedeni ise satın alma kararının daha çok satış noktasında veriliyor olması. Satış noktasında pazarlama sektörünün tek global organizasyonu olan POPAI’ın son yaptığı araştırmaya göre satın alma kararlarının yüzde 76′sı satış noktasında veriliyor. Örneğin bir içecek markasına sadık biri, satış noktasında rakiplerinin etkin bir iletişim yapması ile başka bir markayı tercih edebiliyor, yeni bir marka denemeye karar verebiliyor. Reklam kampanyaları bütçelerinde tüketim noktalarında iletişim in yer alması o kampanyanın sigortası, adeta güvencesidir.

Shopper(alışverişçi), perakendecide onlarca marka, ambalaj ve fiyat arasından seçim yapan kişidir. Satın alma kararı uzun bir yolculuğun en son noktası. Bu noktaya gelene kadar shopper(alışverişçi), birçok farklı mesaja ve uyarana maruz kalıyor. Televizyonda gördüğü reklamdan, sosyal medyada karşısına çıkan marka mesajlarına, arabasında dinlediği radyodan, okuduğu gazeteye ve cep telefonuna gelen mesaja kadar her şey shopper’ın(Alışverişçi’nin) algısını etkiliyor, ancak bu etkileme POPAI verilerine göre %23 ü geçmiyor. Ancak, eğer shopper’ın zihninde marka algısı tam olarak yerleşmemişse ya da satın alacağı ürünle ilgili güdüler markadan bağımsızsa işler değişiyor. Satış noktasına kadar yapılan birçok şey boşa gidiyor. Bunun nedeni insan beyninin,  özellikle de içinde bulunduğumuz mesaj kirliliğinin yoğun olduğu hayatta,  bazı şeyleri saklarken çoğu şeyi siliyor olması. Shopper marketing’i önemli kılan aslında, shopper’ın mağazaya satın alma güdüsü ile gelmesi. Yani, zaten satın alma sürecinin önemli bir kısmını tamamlamış olan shopper’ı en savunmasız anında yakalıyorsunuz. Hepimiz bir mağazaya “bir şeyler” bakmak için girip, elimizde poşetlerle mağazadan çıkmışızdır; ya satıcı çok iyidir ya da bizi cezbeden başka şeyler vardır.

Shopper marketing(Alışverişçi pazarlaması), markaları fiyat ve promosyon savaşlarına gömülü sistemden, müşteri memnuniyetinin ve karşılıklı kazancın olduğu sisteme götüren önemli bir pazarlama tanımıdır. Doğru staretejiler ile shopper yani alışverişçi ile markaların iletişimi, ‘’ satıştan önceki son noktada’’ başarıya ulaşacaktır.

Mağaza içi Shopper Yönetimi ve Uygulamaları, pazarlama faaliyetlerininin tamamlayıcı öğesi olarak tüm pazarlama yatırımlarının sigortasıdır.

Satınalma noktası, tüm pazarlama yatırımlarının geri dönüşü için son noktadır!

Shopper marketing ile ilgili veriler:

  • Satış noktasında pazarlama sektörünün tek global organizasyonu olan POPAI’ın son yaptığı araştırmaya göre satın alma kararlarının yüzde 76′sı satış noktasında veriliyor
  • Market zincirlerinde ortalama haftada iki ve her seferinde de 25 dakika civarında zaman harcanmaktadır.
  • Reklamı evde TV’de izleyenlerin marka hatırlaması 23% mağazada izleyenlerin marka hatırlaması 65%  (Kaynak : Bob Sybold – Business Voice)
  • Migros, 5M Migros, Macrocenter ve Tansaş mağazaları günde ortalama 1.000.000 tüketici tarafından ziyaret ediliyor
  • 2012 sonu itibari ile 313 milyar dolara ulaşmaş olan Türkiye Perakende Sektörü büyüklüğünün 2015 sonu itibari ile 421 milyar dolara ulaşması öngörülüyor.
  • Migros tüketicileri mağazada ortalama 27 dakika harcarken, Macrocenter tüketicilerinde bu süre 23 dakika
  • Wallmart marketler zinciri Amerikada haftada 140 milyon izleyicisi ile Amerika’nın en önemli ve büyük mecrasıdır.
  • Wallmart’ın satış noktasındaki pazarlama faaliyetlerinin etkisiyle ilgili yaptığı bir araştırmaya göre market zincirlerinde Fransız müzik çalındığında şarap , Alman müziği çalındığında bira satışları artıyor!
  • Mağaza İçi Satın Alma Kararlarının %60’ı plansız, %30’u planlı, %6’sı genel planlı, %4’ü ise alternatifli alım.
  • Zincir marketlerden alışveriş yapanların çoğunluğunun kadın olduğu sanılır ama bunun aksine %50 erkek %50 kadındır.

Digiboard hakkında:

Digiboard, 1953 yılında kurulan Saben Grubu bünyesinde ,2002 yılında Ev Dışı Dijital Reklamcılık (DOOH – Digital Out of Home) alanında hizmet vermek üzere faaliyet göstermeye başlamıştır. Digiboard bugün markalarına, Pazarlama ve Marka İletişimi alanında yenilikçi ve öncü yaklaşımı ile konvansiyonel mecralardan çok farklı ve etkili yaklaşımıyla hedefe yönelik doğrudan iletişim sağlayan, kapalı devre digital reklam mecraları pazarlama hizmeti vermektedir.

Alışveriş Merkezleri, Havalimanları, Sağlık Merkezleri ve Market Zincirlerinde kurduğu dijital reklam iletişim platformları ile farklı bir mecra yaratan Digiboard, markaların hedef kitleleriyle doğru yerde, doğru zamanda ve doğru mesajla buluşmasını sağlayan dinamik bir çözüm ortağı ve yeni bir medya gücüdür.

Digiboard, ağındaki statik reklam mecraları (afişboardlar,floorgraphics, alışveriş arabası, kasa bandı uygulamaları ve benzeri ) ve dijital ekranlarla markalara özel projeler tasarlayarak tüketicilerin satınalma kararlarını verdikleri noktalarda markaları hedef kitle ile buluşturmaktadır.

Digiboard’un tüketim noktalarındaki ekranlarını her ay 5,5 milyon kişi izlemektedir. Ortalama bir kişinin 4 sn izlediği bu ekranlar bir ayda 22 milyon saniye izlenmektedir. Bu erişim rakkamı yakın gelecekte bu mecranın ne kadar değerli olduğu ve olacağının bir göstergesi. Hedefimiz yeni yatırımlar ile 2014 yılı sonuna doğru reklamların ayda 10 milyon kişinin yaklaşık 50 milyon saniye izliyebişlecekleri bir platform haline getirmektir.

Digiboard’un Türkiye’deki network’ü:

Toplam 1.214 ekranla yılda 198 milyon kişiye ulaşma imkanı.

Digiboard Parakende networkünde ise 740 plazma ekranla yılda 65 milyondan fazla kişiye ulaşıyor.

Tüm Migroslar (Türkiye genelinde 720 mağaza); Kanyon, City’s, Akmerkez, İstinye Park  Macro Centerlar, ve İstanbul, İzmir ve Bodrum’daki 6 Tesco Kipa.

AVM, Sağlık ( Anadolu Sağlık Grubu, Florence Nightingale , DünyaGöz ve Medical Park gibi) ve Ulaşım (Bodrum, Dalaman, Trabzon havaalanı)  networkleri de bulunuyor. Bu networklerde kişiler genelde uzun bekleme sürelerinden dolayı kendilerini web veya sosyal medyaya rahatlıkla yönlendirebilirsiniz.

Digiboard;  Migros, Macrocenter, 5M Migros ve Tansaş ve Tesco Kipa mağazalarında günde 13 saat kesintisiz yayını ve birçok farklı shopper uygulaması ile markaların mesajlarını hedefine satış noktasında ulaştırıyor. Mağazaların giriş sensörleri, kasa ayracı, müşteri tepsisi, kasa bandı, alışveriş sepetleri, çocuk arabaları,reyonlarda özel reklam alanları gibi pek çok özel uygulama yapılabiliyor.

Ölçümleme:

İzleyici Ölçüm Sistemi (IPSOS) ile, mağazayı ziyaret edenlerin ekranlara ne kadar süreyle baktıkları, ekran önünde bekleme süreleri, cinsiyetleri ve dekomgrafik özellikleri belirlenebiliyor.

Digiboard’un 2012 yılında 1 hafta süreyle yaptıkları bir araştırmaya göre,  İstanbul’da Digiboard ekranı bulunan 36 adet Migros’ta, ekran önünden toplam 8.159.697 kere geçilmiş (potansiyel izleyici) ve ekranlar toplam 6.043.923 kere izlenmiştir.

Bu hafta içinde izlenme payı %70.8 olarak tespit edilmektedir. Başka bir deyişle, ekranların önünden geçenlerin yaklaşık %71’i ekranlara bakmıştır.

Bir izleyici ortalama 8.1 saniye ekranların önünde durmuş ve ortalama 4saniye ekranlara bakmıştır.  Toplam bekleme süresi 13.656 saat, toplam izleme süresi ise 6332 saattir. İstanbul’da bulunan Migroslarda ekrandaki reklamları izleyenlerin %53’ü yetişkinlerdir (35-65 yaş). İzleyenlerin %44’ü ise gençlerden (16-35 yaş) oluşmaktadır.Yaşlı izleyicilerin (65 üzeri)oranı %2 iken, çocukların oranı sadece %1 (13 yaş altı)olarak tespit edilmektedir.
Örnek projeler:

SEK Süt: Ya evde yoksa?
Yemek için sebze alışverişi yapan tüketicilere,  yemeklerin vazgeçilmezi SEK Yoğurt’u hatırlattı ve bunu tam da sebze reyonunda yaptı.

Turkcell: Hayat Paylaştıkça Güzel
Macro Center’larda Turkcell’in ‘Hayat paylastikca Guzel’ konseptine uygun dijital mesaj panosunu  müşteriler, mesela ders vermek isteyenler post it ile kontak bilgilerini bırakıyorlar.

Pınar, P&G, Huggies, Unilever, Finansbank, İş Bankası, Yapı ve Kredi Bankası,Tamek, Ülker, Coca-Cola, Tukaş, Henkel, JJ, L’Oreal, SEK Süt, Beko, Çaykur, Dimes, Turkcell bizleri sürekli olarak kullanmakta olan markaların sadece bazılarıdır.

Share Button

Tags: , , ,

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>