Shopper Marketing

Share Button

SHOPPER MARKETING

Ulusal Kampanyalarınızın olmazsa olmazı, güvence ve sigortası

Birkaç yıl önce literatürde olmayan birçok pazarlama yöntemi, bugün pazarlama profesyonellerinin yapılacaklar listesinin başında geliyor. Sektördeki her yenilik başta kafalarda soru işaretleri yaratsa da, birkaç “cesur” pazarlamacıyı daha sonra yüzlercesi, binlercesi takip ediyor. İşin gerçeği esasen çok basittir; dünyada satış noktalarında yapılan tüm araştırmalar satınalma kararlarının %75 satınalma noktasında verildiğini doğruluyorlar. Ulusal bir kampanya yapıp satış noktasında fiilen tüketicinize kendinizi hatırlatmıyorsanız o zaman ciddi bir risk alıyorsunuz demektir. Shopper marketing, dünyada yirmi yıla yakın bir geçmişe sahip olmasına rağmen, Türkiye için yeni bir kavram. Hal böyle olunca, Türk pazarlamacılar bu yönteme biraz temkinli yaklaşıyorlar.

Shopper marketing’i anlamak için bazı kavramların üzerinden geçmekte fayda var. Öncelikle shopper (alışverişçi,) buyer (satın alan) ve consumer (tüketici) kavramlarını birbirinden ayırmak gerekiyor. Bu üç kavramı bir örnekle açıklayacak olursak, bebek bezini perakendecide inceleyen, fiyatları karşılaştıran ve karar veren anne shopper, kasada bebek bezini satın alan baba buyer, bebek bezini kullanan bebek ise consumer’dır(tüketici). Birçok reklam kampanyası, bu üç farklı tipi göz ardı eder ve doğrudan tüketiciye seslenmeye çalışır. Oysa shopper marketing satın alma sürecindeki en önemli oyuncuya, shopper’a, seslenir. Zira shopper, perakendecide onlarca marka, ambalaj ve fiyat arasından seçim yapan kişidir. Zaten yukarıdada bahsettiğimiz gibi tüm araştırmalar bu yazılanları doğrulamaktadır.

Satın alma kararı uzun bir yolculuğun en son noktası. Bu noktaya gelene kadar shopper(alışverişçi), birçok farklı uyarana maruz kalıyor. Televizyonda gördüğü reklamdan, arabasında dinlediği radyodan, okuduğu gazeteden ve cep telefonuna gelen mesaja kadar her şey shopper’ın(Alışverişçi’nin) algısını etkiliyor. Ancak, eğer shopper’ın zihninde marka algısı tam olarak yerleşmemişse ya da satın alacağı ürünle ilgili güdüler markadan bağımsızsa işler değişiyor. Satış noktasına kadar yapılan birçok şey çöpe gidiyor. Bunun nedeni aslında çok basit, insan beyni bazı şeyleri saklarken çoğu şeyi siliyor. Shopper marketing’i önemli kılan aslında, shopper’ın mağazaya satın alma güdüsü ile gelmesi. Yani, zaten satın alma sürecinin önemli bir kısmını tamamlamış olan shopper’ı en savunmasız anında yakalıyorsunuz. Hepimiz bir mağazaya “bir şeyler” bakmak için girip, elimizde poşetlerle mağazadan çıkmışızdır; ya satıcı çok iyidir ya da bizi cezbeden başka şeyler vardır.

Shopper marketing, markaları fiyat ve promosyon savaşlarına gömülü sistemden, müşteri memnuniyetinin ve karşılıklı kazancın olduğu sisteme götüren önemli bir pazarlama tanımıdır. Doğru staretejiler ile shopper yani alışverişçi ile iletişiminiz ‘’ satıştan önceki son noktada’’ başarılı olacaktır.

Share Button

Tags: ,

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>